Aloittavatko kaikki aina hampaiden harjaamisen samasta
hampaasta ja etenevät samalla lailla, vai harjaavatko jotkut joka kerta ihan miten sattuu? Miten minä teen? Olen monta kertaa yrittänyt muistaa
tarkkailla itseäni, jotta osaisin vastata, mutta jos muistan tarkkailun ennen
kuin aloitan harjaamisen, en enää toimikaan luontevasti enkä ole varma, mistä
yleensä aloitan. Pitäisi muistaa asia heti kun on pessyt hampaat, että muistaisi
miten harjaus eteni luonnollisesti, ilman tietoisen minän tarkkailua.
Luulen, että aloitan harjaamisen yleensä vasemmalta ylhäältä.
Hammasväliharjauksen taidan tosin aloittaa ylhäältä keskeltä. Mutta miten voin
tarkistaa asian, kun Hawthornen efekti hyökkää väliin, vaikka tarkkailijana
olen vain minä itse?
Entä kuinka suuri osa ihmisistä on aina tajunnut, että
hampaita harjatessa voi myös kesken sen kahden minuutin jynssäämisen sylkäistä
ylimääräiset vaahdot suusta pois? Ja kuinka moni on yhtä yksinkertainen kuin
minä, että ei ole sitä itse tullut koskaan ajatelleeksi ja valuttelee sitä
vaahtoa sitten vaatteilleen lähes joka ilta? Oli todella silmiä avaavaa olla
ystävällä yökylässä ja nähdä hänen sylkevän kesken harjauksen – nyt sentään tajuan
teorian tasolla että niinkin voi tehdä, mutta käytäntöön en ole asiaa vieläkään
saanut siirrettyä. Uusien tapojen opettelu, ah, kuinka vaikeaa oletkaan! Mutta
pienistä aluista se lähtee; ehkä vielä tulee se päivä, kun minullakaan ei
yksikään paita mene pesuun hammastahnavaluman takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti