keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Pienten tapojen muuttamisesta ja hampaiden harjaamisesta

Aloittavatko kaikki aina hampaiden harjaamisen samasta hampaasta ja etenevät samalla lailla, vai harjaavatko jotkut joka kerta ihan miten sattuu? Miten minä teen? Olen monta kertaa yrittänyt muistaa tarkkailla itseäni, jotta osaisin vastata, mutta jos muistan tarkkailun ennen kuin aloitan harjaamisen, en enää toimikaan luontevasti enkä ole varma, mistä yleensä aloitan. Pitäisi muistaa asia heti kun on pessyt hampaat, että muistaisi miten harjaus eteni luonnollisesti, ilman tietoisen minän tarkkailua.

Luulen, että aloitan harjaamisen yleensä vasemmalta ylhäältä. Hammasväliharjauksen taidan tosin aloittaa ylhäältä keskeltä. Mutta miten voin tarkistaa asian, kun Hawthornen efekti hyökkää väliin, vaikka tarkkailijana olen vain minä itse?

Entä kuinka suuri osa ihmisistä on aina tajunnut, että hampaita harjatessa voi myös kesken sen kahden minuutin jynssäämisen sylkäistä ylimääräiset vaahdot suusta pois? Ja kuinka moni on yhtä yksinkertainen kuin minä, että ei ole sitä itse tullut koskaan ajatelleeksi ja valuttelee sitä vaahtoa sitten vaatteilleen lähes joka ilta? Oli todella silmiä avaavaa olla ystävällä yökylässä ja nähdä hänen sylkevän kesken harjauksen – nyt sentään tajuan teorian tasolla että niinkin voi tehdä, mutta käytäntöön en ole asiaa vieläkään saanut siirrettyä. Uusien tapojen opettelu, ah, kuinka vaikeaa oletkaan! Mutta pienistä aluista se lähtee; ehkä vielä tulee se päivä, kun minullakaan ei yksikään paita mene pesuun hammastahnavaluman takia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti