Minusta tuntuu, että nykyaikana kovasti hehkutetaan hetkessä
elämistä. Että pitäisi elää nyt eikä eilisessä tai huomisessa. Ja tottahan se
tietenkin on, ei eilisen haikailu tai huomisen huokailu tätä hetkeä muuta. Ja
toisaalta kuitenkin sanon että höpöhöpö. Tämä hetki ei merkkaa mitään, ellei se
ole osa jotain suurempaa kokonaisuutta. Kotiäidin arki ei muuta olekaan kuin
hetkessä elämistä (kuka nyt huutaa, mikä katastrofi nyt on juuri syntymässä,
miten saan mitään tehtyä), mutta ei siinä kyllä mitään mieltä ole ellen muista
kokonaisuutta. Jotkut hetket tietenkin ovat helmiä – vauvan nauru,
kolmevuotiaan riemu onnistumisesta – mutta en pysty näkemään mitään erityisen hohdokasta
niissä pyllynpesemisen, pyykinpesemisen, valvottujen öiden, ruoanlaiton,
tahtoikäisen kanssa tappelun, lelujen lajittelun ja vaatteiden viikkaamisen
hetkissä, ellen muista suurempaa kuvaa. ”Sun rasittava arkes on sun lastesi
lapsuus”, todettiin jossain meemissä, ja sitä hoen itselleni usein. Pidän niin
arvokkaana sitä, että lapseni saavat pehmeän laskun elämään, että olen valmis
elämään muutaman vuoden tässä harmaassa mössössä, joka koostuu enimmäkseen
väsyneestä, rasittavasta, päivästä toiseen samanlaisesta arjen rutiinista, joka
turruttaa minusta kaiken kyvyn pitkäjänteiseen suunnitteluun, ajatteluun ja
luovuuteen. Tämä hetkessä eläminen olisi minulle täysin vailla mieltä ja
hitaasti tappavaa, ellen muistaisi, miksi teen tätä, ja että kyseessä on
kuitenkin vain lyhyt hetki. Lapset kasvavat isommiksi, vauvakin alkaa joskus
nukkua täysiä öitä, jonain päivänä minua ei tarvita enää ei pyllynpesuun eikä paidan
pukemiseen. Ilman eilistä (olen jo näin pitkällä tällä matkalla) ja huomista
(vielä tulee parempaa arkea) tämä hetki olisi kidutusta. Suuremman kontekstin
sisällä tämäkin hetki on tärkeä ja rakas osa meidän perheen matkaa ja minun
äitiyttäni – hetki, jota vuosien päästä tulen varmasti muistelemaan yhtenä
elämäni parhaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti