Tiedättehän ne väitteet, että uuden tavan opettelu kestää keskimäärin 21 päivää, 3 kuukautta, 90 päivää, mitä kukin nyt päättää väittää? Ainakin voin todeta, että minun säännöllinen kirjoittamiseni ei ollut kestänyt tarpeeksi kauan että tapa olisi päässyt muodostumaan.
Todellisuudessa ilmeisesti uuden tavan todella oppii keskimäärin 66 päivässä vaihteluvälillä 18-254 päivää...minulla on siis matkaa vielä jäljellä. Onneksi aikaakin on aina riittävästi!
Pienten alkujen päivä
sunnuntai 14. toukokuuta 2017
keskiviikko 9. marraskuuta 2016
Myös äiti
Vauva tuhisee sängyssään,
esikoinen omassaan
ja minä en osaa mennä nukkumaan,
vaikka sitä tarvitsisin kaikkein eniten.
Päivät seuraa toisiaan,
katkonaiset yöt jatkonaan,
ja iltaisin kaipaan niin olla vähän aikaa
vain minä,
etten osaa rauhoittua nukkumaan.
Olen hukkunut äitiyteen
mutta väärällä tavalla,
hukannut minut roolin takana,
vaikka tämä rooli onkin elämäni rakkain.
Päivien ehjä helminauha
ja öiden irtonaiset helmet
alkavat punoa vauvavuoden korun valmiiksi.
Pian saan taas olla vain minä,
mutta nyt minä olen
esikoinen omassaan
ja minä en osaa mennä nukkumaan,
vaikka sitä tarvitsisin kaikkein eniten.
Päivät seuraa toisiaan,
katkonaiset yöt jatkonaan,
ja iltaisin kaipaan niin olla vähän aikaa
vain minä,
etten osaa rauhoittua nukkumaan.
Olen hukkunut äitiyteen
mutta väärällä tavalla,
hukannut minut roolin takana,
vaikka tämä rooli onkin elämäni rakkain.
Päivien ehjä helminauha
ja öiden irtonaiset helmet
alkavat punoa vauvavuoden korun valmiiksi.
Pian saan taas olla vain minä,
mutta nyt minä olen
myös äiti.
Ps. Nyt kirjoitusharjoitus jäi väliin kahtena keskiviikkona, mutta sain toisaalta kirjoitettua kaksi pitkää mailia, jotka olivat odottaneet kirjoittamistaan kuukausia. Harjoituksesta kävivät.
keskiviikko 19. lokakuuta 2016
Pienten tapojen muuttamisesta ja hampaiden harjaamisesta
Aloittavatko kaikki aina hampaiden harjaamisen samasta
hampaasta ja etenevät samalla lailla, vai harjaavatko jotkut joka kerta ihan miten sattuu? Miten minä teen? Olen monta kertaa yrittänyt muistaa
tarkkailla itseäni, jotta osaisin vastata, mutta jos muistan tarkkailun ennen
kuin aloitan harjaamisen, en enää toimikaan luontevasti enkä ole varma, mistä
yleensä aloitan. Pitäisi muistaa asia heti kun on pessyt hampaat, että muistaisi
miten harjaus eteni luonnollisesti, ilman tietoisen minän tarkkailua.
Luulen, että aloitan harjaamisen yleensä vasemmalta ylhäältä.
Hammasväliharjauksen taidan tosin aloittaa ylhäältä keskeltä. Mutta miten voin
tarkistaa asian, kun Hawthornen efekti hyökkää väliin, vaikka tarkkailijana
olen vain minä itse?
Entä kuinka suuri osa ihmisistä on aina tajunnut, että
hampaita harjatessa voi myös kesken sen kahden minuutin jynssäämisen sylkäistä
ylimääräiset vaahdot suusta pois? Ja kuinka moni on yhtä yksinkertainen kuin
minä, että ei ole sitä itse tullut koskaan ajatelleeksi ja valuttelee sitä
vaahtoa sitten vaatteilleen lähes joka ilta? Oli todella silmiä avaavaa olla
ystävällä yökylässä ja nähdä hänen sylkevän kesken harjauksen – nyt sentään tajuan
teorian tasolla että niinkin voi tehdä, mutta käytäntöön en ole asiaa vieläkään
saanut siirrettyä. Uusien tapojen opettelu, ah, kuinka vaikeaa oletkaan! Mutta
pienistä aluista se lähtee; ehkä vielä tulee se päivä, kun minullakaan ei
yksikään paita mene pesuun hammastahnavaluman takia.
keskiviikko 12. lokakuuta 2016
Unelmoinnista unelmointia
Aina silloin tällöin pohdiskelen unelmointia. Ihailen joidenkin ihmisten kykyä ja uskallusta unelmoida. Minä en ole tainnut sitä koskaan oikein osata.
Joskus pienet asiat lähettävät paljon säteitä, kuin veteen heitetty pikkukivi. Luin kerran jostain blogista, en edes muista mistä, sivulauseen joka liittyi Pinterestistä etsittäviin inspiraatiokuviin, sisustuksen suunnitteluun, vaikka kyseessä ei ollutkaan sisustusblogi. Se lause tökkäsi johonkin hermooni, herätti minussa paljon ajatuksia, joita pohdiskelen vieläkin. Luulen, että tuo lause kertoo kirjoittajastaan paljon. Että kirjoittajalla on perheen ja työn lisäksi intoa ja energiaa haaveilla myös sisustusasioista. Että hän on ottanut aikaa ja etsinyt Pinterestistä (jota hän on siis ensin opetellut käyttämään) itseään miellyttäviä sisustuskuvia. Että hän on niin järjestelmällinen, että luo kuville oman kansion.
Ehkä suurimman vaikutuksen kuitenkin teki se, että kirjoittaja tosiaan ottaa aikaa unelmoinnille - sekä siihen, että etsii aineksia unelmiinsa, että siihen että palaa keräämiensä ainesten pariin, haaveilee kuvia katsellen, suunnittelee asioita eteenpäin. Kuinka ihailtavaa! Ja kuinka rohkeaa - miten pettymyksen kestää, jos unelmat eivät toteudu, tai jos ei saa itseään edes edistämään niitä? Ehkei tämä sisustushaaveilujen kohdalla niin suuri riski ole, ainakaan minulle, mutta entäpä suurempien haaveiden, opiskelujen, työn, elämäntapojen? En tiedä, pelkäänkö oikeasti pettymystä niin paljon, vai mistä johtuu, etten ole koskaan osannut unelmoida. Ehken ole lapsena nähnyt läheisteni unelmoivan, ehkä en vain tunne itseäni niin hyvin, että minulla olisi selviä unelmia. Tai ehkä olen vain enemmän sellainen "kaikki käy" -persoona, katselen miten asiat menevät ja mukaudun siihen? Haluanko olla sellainen?
Tässäpä yksi pieni alku edistettäväksi. Jospa aloittaisin unelmoimalla edes siitä, että koti olisi joka ilta siisti...hkö. Onpa ainakin riittävän pieni alku!
keskiviikko 5. lokakuuta 2016
Hetkessä elämistä
Minusta tuntuu, että nykyaikana kovasti hehkutetaan hetkessä
elämistä. Että pitäisi elää nyt eikä eilisessä tai huomisessa. Ja tottahan se
tietenkin on, ei eilisen haikailu tai huomisen huokailu tätä hetkeä muuta. Ja
toisaalta kuitenkin sanon että höpöhöpö. Tämä hetki ei merkkaa mitään, ellei se
ole osa jotain suurempaa kokonaisuutta. Kotiäidin arki ei muuta olekaan kuin
hetkessä elämistä (kuka nyt huutaa, mikä katastrofi nyt on juuri syntymässä,
miten saan mitään tehtyä), mutta ei siinä kyllä mitään mieltä ole ellen muista
kokonaisuutta. Jotkut hetket tietenkin ovat helmiä – vauvan nauru,
kolmevuotiaan riemu onnistumisesta – mutta en pysty näkemään mitään erityisen hohdokasta
niissä pyllynpesemisen, pyykinpesemisen, valvottujen öiden, ruoanlaiton,
tahtoikäisen kanssa tappelun, lelujen lajittelun ja vaatteiden viikkaamisen
hetkissä, ellen muista suurempaa kuvaa. ”Sun rasittava arkes on sun lastesi
lapsuus”, todettiin jossain meemissä, ja sitä hoen itselleni usein. Pidän niin
arvokkaana sitä, että lapseni saavat pehmeän laskun elämään, että olen valmis
elämään muutaman vuoden tässä harmaassa mössössä, joka koostuu enimmäkseen
väsyneestä, rasittavasta, päivästä toiseen samanlaisesta arjen rutiinista, joka
turruttaa minusta kaiken kyvyn pitkäjänteiseen suunnitteluun, ajatteluun ja
luovuuteen. Tämä hetkessä eläminen olisi minulle täysin vailla mieltä ja
hitaasti tappavaa, ellen muistaisi, miksi teen tätä, ja että kyseessä on
kuitenkin vain lyhyt hetki. Lapset kasvavat isommiksi, vauvakin alkaa joskus
nukkua täysiä öitä, jonain päivänä minua ei tarvita enää ei pyllynpesuun eikä paidan
pukemiseen. Ilman eilistä (olen jo näin pitkällä tällä matkalla) ja huomista
(vielä tulee parempaa arkea) tämä hetki olisi kidutusta. Suuremman kontekstin
sisällä tämäkin hetki on tärkeä ja rakas osa meidän perheen matkaa ja minun
äitiyttäni – hetki, jota vuosien päästä tulen varmasti muistelemaan yhtenä
elämäni parhaista.
lauantai 1. lokakuuta 2016
Keskiviikkokirjoitus
Huom. Näköjään jäi lauantaihin asti tämän tekstin julkaisu, vaikka jo keskiviikkona sen kirjoitin. Enhän minä eilen mitään jaksanut.
Kirjoitan tämän nyt keskiviikkona, vaikka julkaisu tuleekin lykkääntymään perjantaille - lähdin nimittäin risteilylle, enkä jaksa alkaa opetella blogaamista kännykällä. Liian monta uutta pikkujuttua opeteltavaksi väsyneille aivoille.
Päivä Tukholmassa -risteily, kolme äitiä ja kuusi lasta. Ei kuulosta järin rentouttavalta, vaikkakin kyllä todella hauskalta. Ensimmäinen ilta sujahti leikkihuoneessa singahdellessa ja iltapalaa syödessä, ja lapset sammuivat jo ennen kahdeksaa. Moneltakohan heräävät; kuudelta, seitsemältä?
Kirjoitan tämän nyt keskiviikkona, vaikka julkaisu tuleekin lykkääntymään perjantaille - lähdin nimittäin risteilylle, enkä jaksa alkaa opetella blogaamista kännykällä. Liian monta uutta pikkujuttua opeteltavaksi väsyneille aivoille.
Päivä Tukholmassa -risteily, kolme äitiä ja kuusi lasta. Ei kuulosta järin rentouttavalta, vaikkakin kyllä todella hauskalta. Ensimmäinen ilta sujahti leikkihuoneessa singahdellessa ja iltapalaa syödessä, ja lapset sammuivat jo ennen kahdeksaa. Moneltakohan heräävät; kuudelta, seitsemältä?
Viikonloppu meni synttäreitä juhliessa, ja samalla yhdeksänkuinenkin oppi
kävelemään. Toinenkin vauvavuosi on kohta ohi, ja mitä sitten on edessä? Töitä,
opiskeluja, molempia? Jännää, taas on alkamassa uusi elämänvaihe! Hyvällä
tavalla jännittävää, kutkuttavaa, mutta nyt kun kaikki on vielä auki ja
selvittämistä vailla, myös todella stressaavaa. Mutta jospa tästä pikkuhiljaa
saisi taas nukkua täydet yöt, niin varmasti asiat alkaisivat pian selvitä ja
suunnitelmat saada muotoa. Sitä odotellessa jatkan koomaamista ja satunnaista havahtumista.
Tutulla linjalla
Kun istun bussissa ajatuksissani,
ja yhtäkkiä katseeni nostaessani
en tiedäkään,
onko aamu vai ilta,
eivätkä muiden katseetkaan
sitä paljasta;
yhtä väsyneitä ne ovat,
yhtä kaikki,
silloin painan taas pääni
ja vaivun ajatuksiini
toivoen, että seuraavan kerran
kun havahdun,
muistan
taas, miksi olen täällä.
keskiviikko 21. syyskuuta 2016
Kirjoitusharjoitus
Haluaisin oikeasti taas kirjoittaa. Jotain - päiväkirjaa, esseitä,
aineita, arvioita, runoja, teologisia tekstejä. Ennen kirjoitin paljon, ja olin
siinä ihan hyväkin. Nyt elämäni on muuttunut jotenkin erilaiseksi, kiireisemmän
tuntuiseksi – etten sanoisi että kiireiseksi, kun ei se kuitenkaan totta olisi –
enkä ole aikoihin kirjoittanut juuri mitään. Mutta haluan siihen muutoksen!
Ajattelin alkaa kirjoittaa jotain joka keskiviikko. Ihan
sama mitä, ilman paineita, kunhan sanoja ilmestyy papereille. Palaan varmaan
myöhemmin siihen, mikä sytytti sen kipinän, että nyt alan taas tuottaa tekstiä,
ja miksi juuri keskiviikko, mutta nyt ei siitä enempää.
Ajattelin myös postata kirjoitukseni blogiin. Jotenkin jos
tekstinä julkaisee muillekin nähtäväksi (vaikkakin; kukapas tekstini löytäisi,
kun tarkoitus ei kuitenkaan ole niitä mainostaa, mutta onpahan ainakin
mahdollista että niitä muutkin lukisivat), se tuntuu todemmalta, vaativammalta,
sitovammalta, ja niin uskon että pitäisin paremmin tästä rutiinista kiinni.
Olen yrittänyt tätä ennenkin, eikä onnistumisprosentti ole suuri, mutta kai
menestys lasketaan siitä, kuinka monta kertaa nousee, ei siitä, kuinka monesti kaatuu.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)